Wpisz zdanie „Kto wynalazł stal nierdzewną?” A. w Internecie i najprawdopodobniej pojawi się imię Harry Brearley. W 1913 r. Brearley był angielskim metalurgiem, który pracował nad opracowaniem odpornego na erozję metalu do armat, kiedy wyprodukował chromowaną stal, która okazała się dość odporna na rdzę. Pierwotnie nazywany „metalem nierdzewnym”, Brearley zmienił nazwę na stal nierdzewną, zgodnie z sugestią lokalnego producenta sztućców.

Jednak kiedy Brearley złożył wniosek o patent USA w 1915 r., Odkrył, że człowiek o imieniu Elwood Haynes złożył już patent na stal nierdzewną. Podczas gdy opinia publiczna preferuje Brearley jako uzasadniony udział w koronie ze stali nierdzewnej wynalazców, twierdzenie Haynesa nie jest pozbawione podstaw. Podczas gdy Brearley pracował w laboratorium finansowanym przez dwóch wiodących brytyjskich producentów stali, Haynes prowadził badania w swoim własnym zakładzie w Ameryce, nie wiedząc, że ktoś po drugiej stronie świata wkrótce odkryje, że zostanie dodana pewna ilość chromu Wykonaj stal nierdzewną.

Pytanie, kto wynalazł stal nierdzewną, najprawdopodobniej nigdy nie dojdzie do niezaprzeczalnych wniosków. Jednak dążenie Haynesa do uczynienia stopu odpornym na korozję tak interesującym jest to, jak wpływa on na wczesny rozwój samochodu.

W 1889 roku Haynes nadzorował projekt gazociągu ziemnego, kiedy po raz pierwszy zaczął opracowywać koncepcję transportu zmotoryzowanego. Pomysł był podsycany frustracją ciągle zmieniających się koni, które jeżdżą swoim buggy do pobliskich miast, ponieważ nie są w stanie przetrwać długich dystansów ani dobrze przystosować się do piaszczystych dróg.

Pięć lat później Haynes zaprojektował drugi udany pojazd z silnikiem gazowym w Stanach Zjednoczonych. Haynes-Apperson został założony w 1895 roku, pierwszy komercyjnie opłacalny producent samochodów.

Krótko po zbudowaniu swojego pierwszego działającego samochodu Haynes zaczął opracowywać odporny na rdzę węglik, który mógłby być wykorzystywany do produkcji skrzyń korbowych i innych części samochodowych. Haynes ostatecznie zdecydował się na użycie aluminium po odkryciu, że znacznie zmniejszyło hałas silnika, ale nadal dążył do stworzenia metalu odpornego na rdzę. Cel ten został osiągnięty na przełomie wieków dzięki stworzeniu Stellitu, bardzo odpornego na korozję metalu opracowanego przez Haynesa podczas eksperymentów z różnymi stopami do świec zapłonowych. Stopy stellitu są nadal stosowane, szczególnie w produkcji narzędzi ze względu na ich ekstremalną twardość i wytrzymałość.

Jednak podczas serii eksperymentów w latach 1911–1912 Haynes opracował stal nierdzewną. Po odkryciu, że taka stal jeszcze nie istniała na wolnym rynku, Haynes złożyła wniosek o patent w 1912 r., Ale początkowo została odrzucona. Kiedy Haynes ponownie złożyła wniosek o drugi patent, odkrycie Brearleya zyskało już dużą międzynarodową uwagę.

Zamiast rozstrzygnąć sprawę w sądzie, Brearley i Haynes postanowili połączyć siły i zainteresować się tym nowym metalem, zakładając American Stainless Steel Company. Współpraca ta była lukratywna, ponieważ Haynes zgromadził duży majątek dzięki opłatom licencyjnym na produkcję stali nierdzewnej aż do wygaśnięcia patentu w 1930 r. Po wygaśnięciu patentu około 35 dużych firm w Stanach Zjednoczonych produkowało stal nierdzewną na podstawie patentu Haynesa.